کتاب ها

Books

اشعار

poetry

صوت ها

audios

ویدئوها

videos

بیوگرافی

متولد 1306 در تهران

درگذشته‌ی 1393

عضو کانون نویسندگان

"بانوی غزل" و "نیمای غزل" از القاب او بود.

شاعری: 

در سال 1330 "سه تار شکسته" را به عنوان اولین مجموعه خود منتشر کرد. او حدود 20 عنوان کتاب از خود به یادگار گذاشته است.

تصویرها شد تیره در من  

تصویرها شد تیره در من     آیینه‌ام زنگار بسته
دل پرده‌یی از نیل و حسرت     بر صحنه‌ی دیدار بسته
میخانه‌ی متروکِ بی نور     از باده‌نوشان مانده بس دور
دیرَنده بر تاق و رواقش     هر عنکبوتی تار بسته
ای دل، چرا چندین خموشم     کو آن لبِ شادی‌فروشم
اشکِ سبک‌جوشم رهِ خواب     بر دیده‌ی بیدار بسته.
*
نوروز نزدیک است، ای زن!     برخیز و نو کن جامه بر تن
همتای شاخ نسترن شو     کاذین به هر دیوار بسته
فردا که سال دیگر آید     در کار شو تا غم سرآید
بی‌چند ‌و‌ چون کامش برآید     آن ‌کس که دل در کار بسته
از عمر و هستی بهره بر‌گیر     کز این کمان چون بگذرد تیر
برگشتنش را نیست تدبیر     کاین‌جا رهِ تکرار بسته
یاران یکدل کم نبودند     رفتند و ره را آزمودند
سیمین پیِ ایشان گرفته     وین آزمون را بار بسته.

سیمین بهبهانی