پنج سال بعد از تخریب خانه فروغ؛


خانه پدری فروغ فرخزاد به تملک شهرداری درآمد


خانه پدری فروغ فرخزاد به تملک شهرداری درآمد

خانه پدری فروغ فرخزاد، پس از سه سال کش‌وقوس‌ میان ورثه، شهرداری و سازمان میراث‌فرهنگی به تملک شهرداری درآمد. مرمت و بازسازی این خانه، که در کوچه باغ خادم آزاد قدیم و یا "تولدی دیگر" فعلی واقع شده‌است، به‌زودی آغاز می‌شود.

یک مرد تفرشی خانه فروغ را سال‌ها قبل از پدر او خریده بود. مالک فوت کرده و ورثه او قصد داشتند هرچه سریع‌تر خانه را تخریب و نوسازی کنند. شهرداری منطقه ۱۱ ناحیه ۴ هم پروانه ساخت را صادر کرده بود. با پادرمیانی شورای شهر تهران و رایزنی با ورثه مقرر شد که هم خانه پدری فروغ فرخراد تخریب نشود و هم آنکه ورثه هم بی‌نصیب نمانند. مستلزم این توافق، ثبت خانه در فهرست آثار ملی بود. رئیس سازمان میراث فرهنگی در دولت قبلی سرانجام بعد از کشاکش‌های بسیار در مهر ۹۷ این خانه را در فهرست آثار ملی به ثبت رساند.

در آن زمان علی‌اصغر مونسان، رئیس وقت میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اعلام کرده بود خانه پدری فروغ فرخزاد به شماره ۳۲۱۰۸ در فهرست آثار ملی ثبت شده است. مالک خانه تغییراتی در این اثر تاریخی داده. مونسان به رسانه‌های داخلی گفته بود که زیر نظر کارشناسان این تغییرات برطرف می‌شوند و خانه پدری فروغ فرخزاد به شکلی که فروغ کودکی‌اش را در آن سپری کرده درمی‌آید.

فروغ در سال ۱۳۱۳ در این خانه متولد شده و دوران کودکی و نوجوانی‌اش را همین جا گذرانده‌بود. در همین خانه هم نخستین اشعارش را سروده و در این خانه رخت عروسی به تن کرده و بعد از جدایی از پرویز شاپور نیز مدتی در کنار خانواده‌‌اش در این خانه زندگی کرده‌بود.

پنج سال پیش، خانه فروغ فرخزاد که در محله دروس واقع شده‌بود برای ساخت یک مجتمع پنج طبقه تخریب شد. این درحالی‌ست که خانه پرویز مشکاتیان، خانه مادری هوشنگ ابتهاج، خانه غلامحسین بنان و بزرگان دیگر نیز پیش‌تر تخریب شده‌بود.

1400/7/30