گفت‌وگو به بهانۀ رونمایی از مجله «وزن دنیا» در کرمان؛


گفت‌وگو به بهانۀ رونمایی از مجله «وزن دنیا» در کرمان؛

مینا قاسمی: مراسم رونمایی از دومین شماره‌ی مجله‌ی «وزن دنیا» که شعار رسانه‌ی شعر ایران را بر پیشانی خود دارد و نشر شعر شاعران سراسر ایران و حتی کشورهای همسایه را پیشه‌ی خود ساخته، عصر روز پنج‌شنبه هفتم شهریورماه در محل اکونوموزه‌ی بانو حیاتی، با حضور هیأت تحریریه‌ی مجله: پوریا سوری، میترا فردوسی، رئوف عاشوری و سجاد گودرزی برگزار شد.
به گزارش فردای کرمان به نقل از استقامت، به مناسبت این‌که وزن دنیا در دومین شماره‌ی خود بخشی را به شعر شاعران کرمان اختصاص داده است، جمعی از اصحاب رسانه و چهره‌های فرهنگی و هنری کرمان نیز در این نشست حضور داشتند و مرتبط با سیاست کاری این مجله، به ایراد سخنرانی و شعرخوانی پرداختند.
دکتر یدالله آقاعباسی نشر مجله‌ای که بحث مرکز – پیرامون را شکسته است قابل تقدیر دانست و در ضمن صحبت‌های خود، چند نکته که به شعر امروز ایران ضربه زده است را یادآور شد. حمید نیک‌نفس در سخنرانی خود به خلاصه‌ای از تاریخ طنز کرمان پرداخت و مهدی صمدانی در مورد تاریخ ادبیات کرمان صحبت کرد.
در این مراسم، پوریا سوری صاحب امتیاز و مدیرمسئول این ماهنامه نیز برای حضار گزارشی از سیاست کاری مجله را ارائه کرد.

وزن دنیا نشریۀ شاعران ایران است
سوری گفت: «نشریه‌ی وزن دنیا در واقع به دنبال یک سوژه‌ی روزنامه‌نگارانه به وجود آمد. زمانی که در روزنامه‌ی فرهیختگان بودم ستونی را به نام وزن دنیا می‌نوشتم که روزهای شنبه منتشر می‌شد. من آن ستون را به شعر اختصاص داده بودم. روزی مدیرمسئول مرا صدا زد و خبرِ فروش چند برابر روزنامه در روزهای شنبه را داد؛ از آن‌جا بود که فهمیدم حتما کسانی هستند که شعر می‌خوانند و به این مبحث علاقه‌مند هستند. بدین‌ترتیب به این فکر افتادم که این دایره را گسترده‌تر کنم».
وی افزود:«این نشریه، نشریه‌ی همه‌ی شاعران ایران است و ادعای بزرگی ندارد. اما در سطح خودش دست یاری دراز می‌کند و آماده‌ی شنیدن نقدهای شما هستیم. این نشریه سعی کرده است با منش دموکرات خودش، صدایی از شعر ایران باشد و رسانه‌ای باشد برای شعر این کشور. بلاخره نشریه نیز در حال حاضر دارد با سرعت خوبی جلو می‌رود و دارای یک بعد تاریخ ادبیاتی نیز هست که شاید بتواند تا ۱۰ سال دیگر مرجعی شود برای اطلاع یافتن از حال و هوای شعر امروز ایران».

دنبال نزاع نخ‌نمای شعر کلاسیک و نو نرویم
در این مراسم محمدعلی فردوسی ضمن تقدیر از هیأت تحریریه‌ی وزن دنیا، این مجله را صاحب ابتکارهایی تازه دانست و اظهار کرد:«من فکر می‌کنم وزن دنیا در سه بخش دست به ابتکار و ابداع زده است؛ در بخش اول، این مجله جای خالی شعر و ادب را پُر کرده است. شعری که مدت‌ها است به وادی فراموشی رفته و به غیر از شب‌های شعر که برخی از روی عشق و علاقه درصدد زنده نگه داشتن آن هستند، ولی پایگاهی در مجلات کشور نداشته است. اما این مجله از همان ابتدای کار بخش زیادی از کار خود را به شعر استان‌ها اختصاص داده است که دیگر مشکلات شاعرانی که شعر خود را به پایتخت می‌فرستادند و جوابی و نگاهی نمی‌گرفتند را برطرف کرده است. بنابراین دیگر این خلأ پُر شده است».
وی افزود:«همچنین مرکززدایی مقوله‌ی بدی است که باعث شده نگاه به شهرستان‌ها به صورت نگاهی دست‌دوم در بیاید درصورتی‌که استان کرمان در سیاست، ادب، شعر و موسیقی در دوره‌هایی، به خصوص از مشروطیت جریان‌ساز بوده است و چهره‌های برجسته‌ی زیادی در این دوران داریم. و دیگر ابداعی که این مجله از خود نشان داده است این است که نزاع نخ‌نمای شعر و نو و کلاسیک را از بین برده است. این نزاع همیشه از بسیاری انرژی گرفته ولی خوشبختانه سیاستگذاران این مجله سعی کردند این دو مسأله را آشتی محترمانه بدهند. همه‌ی اقشار و همه‌ی کسانی که در هر سبکی که شعر می‌گویند در این مجله جایگاه دارند».
به گزارش استقامت، به نقل از «وزن دنیا»: این نشریه که به صورت تخصصی در حوزه‌ی شعر و با شعار «رسانه‌ی شعر ایران» منتشر شده است می‌خواهد در هر شماره با انتشار آثاری از شاعران ۱۰ استان کشور به همراه نمونه‌ی شعرهای شاعران استان تهران، و نیز آثار فارسی‌زبانان «آن‌سوی مرزها» رسانه‌ای برای شاعران ایران باشد.
این مجله که با هدف پایه‌گذاری یک رسانه مستقل برای شعر ایران و با شعار «رسانه‌ی شعر ایران» فعالیت خود را آغاز کرده است علاوه بر این‌که همه‌ی ظرفیت‌های شعری در قوالب مختلف، از اشعار نیمایی و سپید تا غزل و ترانه را مورد توجه قرار داده، تهیه‌ی پرونده‌هایی درباره‌ی شعر معاصر، شاعران مهجور و مجموعه شعرهای تازه نشر یافته و مورد توجه واقع شده را از اهداف خود برشمرده است. همچنین گزارش‌هایی پیرامون رخدادهای مهم روز و مناسبت‌های تاریخی در حوزه‌ی شعر از دیگر مواردی است که تحریریه‌ی «وزن دنیا» برای مخاطبان خود در نظر گرفته است.
گفتنی است، زینت‌بخش این مراسم رونمایی، اجرای موسیقی و شعرخوانی چند تن از شاعران کرمانی بود. /پ

منبع : فردای کرمان.

1398/6/12