«انواع ادبیات و سبک‌های ادبی فارسی» منتشر شد


«انواع ادبیات و سبک‌های ادبی فارسی» منتشر شد

کتاب «انواع ادبیات و سبک‌های ادبی فارسی؛ برگزیده مقالات دانشنامه زبان و ادب فارسی» با سرپرستی اسماعیل سعادت و به کوشش سمیه ربیعی راهی بازار کتاب شده است.

به گزارش ایسنا، این مجموعه که گزیده‌ای است مشتمل بر ۱۹ مقاله از مقالات دانشنامه زبان و ادب فارسی که موضوعات آن‌ها درباره انواع ادبیات و سبک‌های ادبی فارسی است، در ۵۲۰ صفحه و با قیمت ۱۱۰ هزار تومان در نشر سخن عرضه شده است.

در معرفی این کتاب می‌خوانیم: اولین مقاله به بررسی معنی لغوی و رایج «ادب» در دوره‌های مختلف می‌پردازد و برای هر معنی شواهدی از متون منظوم و منثور نقل می‌کند. در این بخش دو معیار مهم برای ادب درنظر گرفته شده است: ظرافت در گفتار و پندار و کردار و میانه‌روی در کارها. در پی آن، مولف ویژگی‌های ادب را در دوره ساسانی ذکر می‌کند که به سه رشته عمده دبیری و سخنوری (بلاغت) و آداب‌دانی تقسیم می‌شده است.

مولف سپس از انتقال ادب ساسانی به فرهنگ اسلامی و افراد موثر در آن سخن می‌گوید و این‌که، پس از مدتی، دوره درگیری دو فرهنگ عربی و فارسی پایان یافت و زمینه برای همزیستی دو فرهنگ ایرانی و اسلامی فراهم آمد و از آن پس همه آثاری که در زبان فارسی در زمینه ادب پدید آمده بود از دو سو تاثیر پذیرفت: یکی از سوی ادب ایرانی-اسلامی و دیگری از سوی ادب سنتی و ناب ایرانی، که مهم‌ترین نماینده آن در زبان فارسی شاهنامه است.

علاقه‌مندان می‌توانند در حراج نشر سخن، این کتاب را با قیمت ۸۸هزار تومان از طریق سایت نشر سفارش دهند. 

ایسنا
1399/9/12