کتاب ها

Books

اشعار

poetry

صوت ها

audios

ویدئوها

videos

بیوگرافی

متولد ۱۳۵۶، خلخال.

این‌که در این سرما 

این‌که در این سرما 
چه کسی آمده بود و چه کسی رفته بود
روزنامه‌ها می‌دانند
 من فقط می‌دانم زمستان بود 
و در کوچه باد می‌آمد
و ما دست‌هایمان را با خون عزیزانمان
 گرم می‌کردیم
 مردم در خانه‌هایشان 
در بخاری‌ها
 به جای نفت خون می‌ریختند
بر جاده‌های بافته از ابلیس و ابریشم 
عشق را به خیابان بردیم
 و بوسه‌ها
 معنی الله‌اکبر می‌داد 
عشق را به خیابان برده بودیم 
و شال و کلاهمان بوی باروت گرفته بود
بوی باروت، زنان زیبا را عاشق ما کرده بود
 زنان زیبا به سمت ما سیب سرخ پرتاب می‌کردند
 ما سیب را در هوا می‌گرفتیم و گاز می‌زدیم
 و از اردی بهشت 
هبوط می‌کردیم
و نمی‌دانستیم که دیگر بار
 راه اردی بهشت
 از وسط گورستان می‌گذشت 
و کودکان فردای باغ را نخواهند دید
ما نمی‌دانستیم 
کاغذها در جهل مرکب بودند
 و  نمی‌دانستیم که نمی‌دانیم
 

محمد منافی