وزن‌دنیای جدید با محمد مختاری آمد


وزن‌دنیای جدید با محمد مختاری آمد

شماره‌ بیست و یکم ماهنامه‌ی‌ «وزن دنیا» با بازخوانی اندیشه‌ی شعری و شعر محمد مختاری، یادنامه‌ای در بدرقه‌ی رضا براهنی و همچنین پرونده‌ای درباره‌ی شعرهای جنبش هنر سیاهان منتشر شد.
 
در این شماره‌‌ی وزن دنیا می‌توانیم از شاعران استان‌های تهران، آذربایجان شرقی، بوشهر، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و فارس شعربخوانیم.
علاوه‌بر شعر این استان‌ها، دو بخش «هم‌زبانان» و «کارگاه وزن دنیا»، بازتاب‌دهنده‌ شعر شاعران فارسی‌زبانی از کشورهای همسایه، و بخش دوم، منعکس‌کننده شعرهای ارسالی خوانندگان وزن دنیاست.

سرمقاله این شماره به قلم علی مسعودی‌نیا اشاره‌ای است مقام فرهنگی محمدمختاری و رضا براهنی.

در بخش «تعریف و تبصره»ی این شماره‌ پرونده‌ای درباره‌‌ی اندیشه‌ی شعری محمد مختاری به همراه یک شعر و بخشی از کتابی  منتشر نشده از محمد مختاری می‌خوانیم.
«کشته‌ی شعر» عنوان ورودی این پرونده ا‌ست به قلم پوریا سوری.
«نظریه‌ی فرهنگی شعر سیاسی» تیتر مطلبی‌ست از صابر محمدی با طرح این پرسش که محمد مختاری چگونه توانست از فیگورِ مرسومِ روشنفکر/ شاعرِ تشکیلاتی به موقعیت کم‌یابِ نظریه پرداز/ شاعرِ محضاً سیاسی برسد؟
«خلاق، جدی، معاصر» عنوان مطلبی‌ست از جواد مجابی درباره‌ی وجوه شخصیت فرهنگی محمد مختاری.
«در جست‌و‌جوی جوهر انسانی شعر» تیتر گفت‌و‌گویی‌ست از میترا فردوسی و سجاد گودرزی با کامیار عابدی در مورد جهان شعری و کردوکار ادبی-فرهنگی محمد مختاری.
از نویسندگانِ دیگر این پرونده می‌توان به فرزان سجودی، مریم حسین‌زاده، بهاره رضایی، سهراب مختاری و آنوشا نیک‌سرشت اشاره کرد.

بخش «در دوردست» که پنجره‌ای است به شعر جهان با تیتر «همچنان سیاه است پایین جاده» در این شماره مروری داشته بر شعرهای جنبش هنر سیاهان.
از مترجمان این بخش می‌توان به مریم سلیمی‌فر، شقایق شاهرودی‌زاده، مهدیه رحمتی، ستاره مظهری اشاره کرد.
 
بخش «یاد» این شماره‌ با تیتر «مصیبتی زیر آفتاب» پرونده‌ای‌ست در یاد و سوگ رضا براهنی با نوشته‌هایی از صابر محمدی، امین رجبیان، سپیده جدیری و علی ثباتی.

شماره‌ی بیست و یکم «وزن دنیا»، در ۱۹۲ صفحه و به قیمت ۸۰ هزار تومان از امروز در کتاب‌فروشی‌ها و کیوسک‌های مطبوعاتی معتبردردسترس مخاطبان شعر است و علاقه‌مندان می‌توانند برای آگاهی از مراکز خرید مجله به آدرس اینستاگرام و تلگرام مجله با عنوان@vaznedonya مراجعه و یا از سایت مجله www.vaznedonya.ir کسب آگاهی کنند.
 
پوریا سوری صاحب‌امتیاز و مدیرمسئول و علی مسعودی‌نیا سردبیر وزن‌دنیا هستند.

1401/2/31