به بهانه انتشار شماره 27 وزن دنیا


"از شعر و سینما" در "راوی" برگزار شد


"از شعر و سینما" در "راوی" برگزار شد

صر روز جمعه رویداد "از شعر و سینما" به میزبانی کتاب‌سرای "راوی" به بهانه انتشار شماره ۲۷ مجله وزن دنیا با حضور ده‌ها تن از علاقه‌مندان به ادبیات و سینمای ایران برگزار شد. شماره جدید وزن دنیا با عنوان "شطرنج باد"  در پرونده‌ای ویژه به بررسی پیوند سینما و شعر با دقت در آثار شاعران سینماگری مانند عباس کیارستمی، محمدرضا اصلانی، فروغ فرخزاد، فریدون رهنما، کبری سعیدی(شهرزاد)، بکتاش آبتین، حسین پناهی و ... پرداخته است.

در نشست "از شعر و سینما"  آنوشا نیک سرشت، از اعضای تحریریه وزن دنیا و دبیر پرونده شاعران سینماگر در ابتدای این جلسه در سخنانی روند شکل گیری ایده این پرونده ویژه را برای حاضران تشریح کرد و نکاتی را درباره مطالب منتشر شده در این پرونده مطرح کرد. روبرت صافاریان، منتقد سینما و نویسنده و هم‌چنین امید بلاغتی، کارگردان و منتقد سینما نیز در ادامه به بررسی و تشریح سینمای شاعرانه و نسبت شعر و سینما در آثار سینمای جهان و ایران پرداختند.

روبرت صافاریان، منتقد سینما و نویسنده در این جلسه با تشریح معنایی سینمای شاعرانه و تضادهای موجود در تعریف این اصطلاح پرداخت. صافاریان هم‌چنین به نمونه‌هایی از سینمای شاعرانه در تاریخ سینمای ایران و جهان اشاره کرد و درباره ویژگی‌های این نوع از نگاه در آثار سینماگران مختلف تاکید کرد که اصولا سینمای شاعرانه تلاش می‌کند که مخاطب نگاهی عمیق‌تر به موضوعات انسان داشته باشد. او سپس به تشریح برخی نظریه‌های مطرح شده درباره نسبت سینما و شعر اشاره کرد و از تاکید نظریه پردازان برجسته سینما بر اصالت تصویر در سینمای شاعرانه سخن گفت.

دکتر جواد مجابی؛ نویسنده و شاعر، حافظ موسوی؛ شاعر و منتقد ادبی و گراناز موسوی؛ شاعر و فیلم‌ساز نیز در بخش‌هایی از این جلسه به شعرخوانی برای حضار پرداختند.

جواد مجابی در ابتدای سخنان خود با تقدیر از عوامل تحریریه و نویسندگان نشریه وزن دنیا در ایجاد یک نهاد فرهنگی در زمینه شعر فارسی گفت: زمانی که قرار بود انتشار نشریه وزن دنیا آغاز شود مدیر این مجموعه درباره آن با من صحبت کرد اما در حقیقت من تردید داشتم که به دلیل کم رنگ شدن شعر در جامعه ایران بتواند نشریه‌ای موفق باشد اما امروز خوشحالم که این نشریه یک مجموعه موفق و موثر در اوضاع فرهنگی کشور است.

او در ادامه مهم ترین ویژگی وزن دنیا را انتشار آثار مختلف شاعران و نویسندگان کشور از سلایق مختلف و نحله‌های متفاوت فکری و سلایق متفاوت ادبی و فرهنگی دانست و تاکید کرد: قطعا در آینده این نشریه سندی مهم و ماندگار از یک عصر از تاریخ فرهنگی ایران خواهد بود.

حافظ موسوی، شاعر و منتقد نامدار کشور نیز در این جلسه به شعر خوانی پرداخت. موسوی پیش از شعرخوانی در سخنانی با تقدیر از نشریه وزن دنیا، یکی از مهم ترین ویژگی های این نشریه را پرداخت به موضوعات خاص و رابطه شعر با موضوعات مختلف مانند مسائل فرهنگی و اجتماعی عنوان کرد و در ادامه چند شعر از مجموعه اشعار خود را نسبتی بین آن‌ها با سینما وجود دارد برای حاضران قرائت کرد.

در پایان این نشست نیز پوریا سوری، مدیر مسئول و صاحب امتیاز نشریه وزن دنیا به ذکر نکاتی درباره 4 سال فعالیت این مجله به عنوان تنها رسانه‌ی شعر در ایران پرداخت و از چالش‌های پیش روی این نشریه در سال پنجم فعالیتش سخن گفت. سوری هم‌چنین اعلام کرد که از پاییز سال جاری، پادکست وزن دنیا به عنوان جدیدترین محصول این مجموعه رسانه‌ای در دسترس علاقه‌مندان به شعر قرار خواهد گرفت.

 

نشست "از شعر و سینما" که با حضور بیش از ۳۰۰نفر از علاقه‌مندان به شعر و هنر برگزار شد میزبان تعدادی از چهره‌های هنری، فرهنگی و ورزشی از جمله بهرام دبیری، سیدعلی صالحی، محمد رحمانیان، بهرام افشار، مسعود فروتن، رضا بهبودی، ناستین مجابی، رشید کاکاوند، روح‌انگیز کراچی، سحر محمدی بروجردی، وحید هاشمیان، سورن سپانیان، پژمان موسوی و مهراوه فردوسی بود و اجرای این نشست را محسن بوالحسنی؛ شاعر و نویسنده برعهده داشت.

گفتنی است کتابسرای راوی که به تازگی با همکاری نشر بیدگل راه اندازی شده است با مدیریت مجتبی جباری، بازیکن اسبق تیم فوتبال استقلال تهران و تیم ملی ایران و همسر ایشان خانم عقیق فراهی در محل موقوفات افشار در جنب موسسه لغت نامه دهخدا فعالیت می‌کند و در نخستین ماه فعالیت خود میزبان رویدادهای فرهنگی بوده و به پاتوقی جدید برای اهالی فرهنگ در تهران بدل شده است.

وزن دنیا؛ رسانه‌ی شعر ایران تا به امروز ۲۷ شماره منتشر کرده و پوریا سوری، صابر محمدی و میترا فردوسی اعضای شورای سردبیری آن هستند و مدیریت اجرایی آن برعهده‌ی محمد‌اسماعیل حق‌پرست است. شایان ذکر است شماره‌ی جدید وزن دنیا در هفته‌ی سوم شهریور منتشر خواهد شد.

نیما راد
1402/6/24