اطلاعیه‌ی وزن‌دنیا در خصوص تغییر روند دریافت و بررسی اشعار


اطلاعیه‌ی وزن‌دنیا در خصوص تغییر روند دریافت و بررسی اشعار

همراهان عزیز

مجله وزن دنیا در آستانه‌ی ششمین سال فعالیت خود است و چنان‌که می‌دانید، در طول پنج سال گذشته و در ۳۱ شماره، تمام تلاش خود را برای ارتباط مستمر با شاعران ایرانی و فارسی‌زبان در اقصی نقاط ایران و جهان داشته و هم‌زمان با انتشار اشعار شاعران در نسخه‌ی چاپی، در سایت وزن دنیا هم آرشیو گران‌قدری از مقالات و شعر امروز ایران فراهم آورده است.

 

سایت وزن‌دنیا با بخش «شعر روز» میزبان اشعار شماست

 

استراتژی ما در مجله‌ی وزن‌دنیا در سال جاری بر این قرار گرفته که سایت مجله را سروسامانی دهیم و به صورت فعالانه‌تر در سایتمان پذیرای شعر و آثار شاعران وزن‌دنیا باشیم.

از این‌رو از ابتدای خرداد ۱۴۰۳ به صورت روزانه در بخش «شعر روز» وزن دنیا، آثار شاعرانی را که از درگاه ای‌میل (چه در بخش شاعران حرفه‌ای استان‌ها و چه در بخش شاعران آماتور کارگاه وزن دنیا) به دست ما رسیده، بررسی کرده و در صورت انتخاب از سوی هیئت تحریریه‌ی وزن دنیا، در سایت منتشر می‌کنیم.

معتقدیم این اقدام مسلماً از سایتی به قدمت و پرباری وزن دنیا کارکردی جدید به مثابه‌ی یک رسانه‌ی جدیِ آن‌لاین در حوزه‌ی شعر معاصر خواهد کشید و همکاری و همراهی تمامی شاعران، نویسندگان و منتقدان را طلب می‌کند. درواقع، ای‌میل وزن دنیا پس از این مشخصاً محل ارسال آثار برای بررسی انتشار در سایت وزن دنیاست و همکاران ما تمامی ای‌میل‌های ارسالی به مجله از این تاریخ را با فرض موافقت شاعر در خصوص بررسی برای انتشار در سایت وزن دنیا دریافت و پرداخت خواهند کرد.
 

وزن‌دنیا از این پس به صورت فصلنامه منتشر می‌شود

 

اما در خصوص نسخه‌ی کاغذی مجله، با توجه به فشارهای فزاینده‌ی اقتصادی، قیمت سرسام‌آور کاغذ، چاپ و خدمات و همین‌طور سربار شدن هزینه‌های دیگری که امکان انتشار هر ماه یا دوماهه‌ی وزن دنیا را سلب می‌کند از یک سو و محدودشدن آگهی‌دهنده‌ها و پایین‌آمدن قدرت خرید مخاطبان مجله از سوی دیگر، و البته یک دلیل بنیادی که در سرمقاله‌ی شماره‌ی بعد به تفصیل شرح خواهیم داد تصمیم گرفتیم که دوره‌ی انتشار مجله را به فصلنامه تغییر دهیم و هر سال چهار شماره مهمان کتابخانه‌های شما باشیم.

 

تقسیم‌بندی استانی از مجله حذف شد

 

البته این تغییر دوره‌ی انتشار به فصلنامه علی‌رغم امکان مثبتی که به حیات مجله و قدرت خرید مخاطبان ما می‌دهد، در حوزه‌ی انتشار استانی اشعار، دست‌وپای ما را خواهد بست، چراکه عملاً امکان تقسیم‌بندی استانی به شیوه‌ی گذشته را نخواهیم داشت. از این‌رو ما تعهدمان را به رصد و انتخاب شعر شاعران سراسر ایران و فارسی‌زبانان سراسر دنیا حفظ خواهیم کرد و در هر شماره تمامی استان‌ها را به اندازه‌ی توان و فرصتمان از نظر خواهیم گذراند.

ذکر این نکته نیز ضروری می‌نماید که پروسه‌ی انتخاب شعر از میان شاعران ۳۱ استان ایران و شاعران فارسی‌زبان سراسر دنیا جهت انتشار در نسخه‌ی کاغذی منبعد به صورت اختصاصی، توسط هیئت تحریریه مجله انجام می‌پذیرد و به تشخیص و انتخاب مجله با عزیزان شاعر (فارغ از تقسیم‌بندی استانی) جهت ارسال شعر تماس گرفته می‌شود و از راه‌های گذشته اعم از ارسال ایمیل، رابطان استانی و غیره دیگر اقدامی نخواهد شد.

چنانکه گفته آمد با توجه به صفحات محدود  نسخه‌ی کاغذی وزن‌دنیا برای نشر شعر در دوره‌ی جدید، از این پس، عمده‌ی تمرکز ما در رصد و نشر شعر شاعران ایران و جهان به سایت وزن دنیا سپرده خواهد شد که امیدواریم این رسانه‌ی جدید (سایت وزن دنیا) به آدرس www.vaznedonya.ir خود چراغی فروزنده و راه‌گشا در ساحت ادبیات و شعر فارسی باشد.

ایدون باد.

 

 

 

 

پی‌نوشت: همکارانم با عزیزانی که تا این تاریخ اشعارشان را جهت چاپ در نسخه‌ی کاغذی به ایمیل وزن‌دنیا ارسال داشته‌اند، از طریق ایمیل ارتباط گرفته و بابت نشر اشعار ارسالی طبق رویه‌ی جدید نظرخواهی خواهند کرد و در صورت موافقت، بررسی آثار ارسالی جهت نشر در سایت وزن‌دنیا آغاز خواهد شد.

 

پوریا سوری

پوریا سوری
1403/1/29