شعرها

صوت ها

ویدئوها

کتاب ها

‌در آن آخرین رزم ...‌

   برای  عبدالرحمان فرقانی‌فر
                                     
در آن آخرین رزم / آن جنگ تاریکی و روشنائی
نمی‌دانم آن‌جا چه شد یا چه پیش آمدی شد که ناگاه
                              طوفان به اردوی ما حمله‌ور شد
همه پهلوانان به کشتار رفتند
و مردان ما یک به یک زیر فرمان رجّالگان
زبان بسته و کتف زنجیر
                            به میدان اعدام و رگبار رفتند
نمی‌دانم آن‌جا چه پیش آمد آن‌جا چه پیش آمد آن‌جا چه پیش آمد آن‌جا ...
خیانت ز هفتاد جانب وزیدن گرفت
***
ببین  واژگان من از یاد من رفته‌اند
سرِ گفت‌وگو با کَسم نیست
زبانی که با من سخن گفت دشمن
زبانی دگر بود
                زبانی چنان جن و یأجوج و مأجوج
هم از بابت گفت‌وگو
هم از بابت عهد و پیمان که ما در پسِ روز تسلیم بستیم
***
کمک کن مرا واژگان یادم آید
کمک کن؛ کمک کن...
***
و آن‌گاه دشمن به صد حیله و خوی ددبارگی
چنان می‌وزیدی که گویی سرِ باز ایستادن ندارد
پیامی که در پشت دروازه از مردمی از عدالت سخن گفت
در این سوی؛ در ساحل سیردریا و مرز خراسان
به شمشیر تیزی بدل شد که سرهای فرزانگان را به تاراج می‌برد
***
بگو این‌که من گفته‌ام
بگو ...
زبانی دگر داشت دشمن

و ما را توانایی فهم آن نَه
بدین‌گونه ما را سکوتی چنان دردمندانه در برگرفت
که گویی زبان‌ها سرِ بازگفتن ندارند
***
همه سروهای جوان ایستاده بودند
دریغا همه سروهای ایستاده مردند
پس آن‌گاه
           شبی سرد و طولانی و بی‌سحر
                                       برین جمع در خود فرو رفته
برین جمع ویران گذر کرد
و شب بار دیگر وزیدن گرفت...
و ما
و یکبار دیگر برین جمع ویران، برین جمع در خود فرورفته، این جمع مفتون 
                                                                           وزیدن گرفت و شب بار دیگر همین جا همین شکل ...
بهر شکل / شکل فریب و ریا / بر بساط چنین شعبده شکل دیگر پذیرفت
و شب ...و شب کاش من همچنان لات بودم
و من کاش مثل گذشته چنان مست بودم
که هر شب کناری و یاری ...
آه! 
   درد در هر رگم در فغانست ... 

سیروس مشفقی

شعرها

بدون وقفه دویدن

بدون وقفه دویدن

فرزین منصوری

در جهانی دیگر

در جهانی دیگر

مهستی حسینی

 روی برعکس جهان بایست!

روی برعکس جهان بایست!

سارا مؤیدی

تو در جانِ منی... دوری نکن دردت به جانِ من!

تو در جانِ منی... دوری نکن دردت به جانِ من!

حامد ابراهیم پور