کتاب ها

Books

اشعار

poetry

صوت ها

audios

ویدئوها

videos

بیوگرافی

متولد ۱۳۵۶، تبریز، ساکن تهران.

مجموعه های منتشرشده: «این مرده سیب نیست یا خیار است یا گلابی»، «دهن کجی به تو» و...

نهنگ

نهنگی‌ست كه خوابش كرده‌ام 
تاروُپودش را به اقیانوس ریخته‌ام
و از مرزهای لوط گذشته‌ام‌!
این‌جا اسكلتی بودكه بر فقراتم كِبره بسته بود
بر دریایی كه همخوابه‌ام بود 
و جلبك‌ها كه به موهایم وفادار بودند 
مادیانی‌ست مست كه پیچیده است لای موهایم 
و این مارها كه سراسیمه بر شانه‌هایم روییده‌اند!
اسب‌هایش از مرزهای خوابم گذشته‌اند
بر آب‌های خلیج‌اش سال‌هاست كه دویده‌ام 
مارها بر گوشه‌های دریایی مرده‌اند 
و اسكلتی كه رو به دیوارنقش بسته است! 
وحشی‌ترین اسب زمین‌ام!
كه با نهنگی خوابیده‌ام
و در بادهای مغربی پیچیده‌ام 
كه بر خواب‌های نهنگی لنگر كشیده‌ام
و از راه ابریشم گذشته‌ام
و در آب‌های خلیج ساكن‌ام‌!
عروسِ زمین‌ام!
عروس جهان است 
كه به تسخیر دنیا آمده است.
با دستی كه به جهان آلوده است
و اسب هایی كه بر زمین رانده است...
كه تمام آب‌های جهان من بودم!.. 
 

رزا جمالى