کتاب ها

Books

اشعار

poetry

صوت ها

audios

ویدئوها

videos

بیوگرافی

علی اسفندیاری (نیما یوشیج)

متولد 21 آبان 1276

درگذشته‌ی 13 دی 1338

ملقب به پدر شعر نو فارسی

شاعری:

اولین منظومه خود را با نام "قصه رنگ‌پریده" در سال 1300 در هفته‌نامه قرن بیستم میرزاده عشقی به چاپ رساند و در سال 1301 شعر "ای شب" را در روزنامه نوبهار منتشر کرد. نیما بعدتر با دو شعر "ققنوس" و "غراب" که در سال‌های 1316 و 1317 منتشر شد، انقلاب خود را آغاز کرد.

خانه ام ابریست

خانه ام ابری ست
یکسره روی زمین ابری ست با آن.

از فراز گردنه خُرد و خراب و مست
باد می پیچد
یکسره دنیا خراب از اوست
و حواس من!
آی نی زن، که ترا آوای نی برده ست دور از ره، کجایی؟

خانه ام ابری ست اما
ابر،بارانش گرفته ست.
در خیال روزهای روشنم کز دست رفتندم،
من به روی آفتابم
می برم بر ساحت دریا نظاره.
و همه دنیا خراب و خرد از باد است
و به ره، نی زن که دایم می نوازد نی، در این دنیای ابراندود
راه خود را دارد اندر پیش.

نیما یوشیج